Eetcafé Hulst schenkt historisch theekastje aan HVA

3 mei 2022 – Gasten van Eetcafé Hulst in Appelscha hebben het kunnen zien staan. Vaak stond het in de serre van het restaurant: een opmerkelijk kastje, een theekastje met een gat in het linker deurtje. Het is een kogelgat dat erin geschoten werd op 9 april 1945, tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Op dat moment werd de brug van het Stokersverlaat bezet door de Franse para’s, even voordat Appelscha werd bevrijd. Op de bewuste dag trok soldaat Francis Roma zich even terug om wat in het café te drinken. Bij het herladen van het wapen, ging zijn geweer per ongeluk af, wat resulteerde in het gat in het deurtje. Dit voorval is de reden dat het kastje altijd bewaard is gebleven. Het theekastje stond voornamelijk in de serre, maar omdat er veel vergaderd werd in de serre, moest het telkens verplaatst worden naar de biljartkamer. En zodra de biljarters hun opwachting maakten, werd het teruggezet. De eigenaar, Henk van Riezen, besloot het unieke theekastje in de opkamer te plaatsen. Niet direct in het zicht van de gasten dus, maar zodra er iemand om vroeg kon het kastje bekeken worden. Zonde, vond de Historische Vereniging van Appelscha. Met het voorstel om het in hun clubgebouw, de Hoolten Klinte, permanent tentoon te stellen, ging Van Riezen meteen akkoord. Het werd dinsdag geschonken aan de vereniging.